Jak stworzyć firmę lokalną w 30 dni część 1.


Budowanie niezależności finansowej możemy podzielić na 4 główne etapy:

  1. Budowanie kapitału zwiększając przychody
  2. Budowanie kapitału zmniejszając koszty
  3. Oszczędzanie czyli zarządzanie różnicą między przychodami a kosztami
  4. Inwestowanie
Ja swój kapitał buduję głównie przez oszczędzanie, ale jakiś czas temu trafiłem na bardzo inspirujący wpis na reddicie użytkownika Necrullz. Jest on przedsiębiorcą działającym lokalnie, który podzielił się tym w jaki sposób zbudowałby od nowa mały biznes. Analizując to co napisał odniosłem wrażenie, że to naprawdę bardzo praktyczny i kompletny poradnik. Nie ukrywam, że podjąłem już pierwsze kroki ku temu żeby zwiększać swoje przychody w ten sposób i uważam, że warto będzie się z Wami tym podzielić tłumacząc na polski ten wartościowy materiał.

Dzień 1 – Refleksja

Potrzebujesz poświęcić trochę czasu żeby zastanowić się nad tym czy rzeczywiście jest to to co chciałbyś robić. Te najbliższe kilka miesięcy na pewno nie będzie łatwe, ale robisz to po to żeby dać sobie prawdziwą wolność finansową i kontrolę nad swoją przyszłością.
Potrzebujesz więc dwóch godzin aby zapisać swoje myśli i nadzieje związane z biznesem. Powinieneś spisać swoje cele długoterminowe. Poświęć trochę czasu żeby się zrelaksować i zmotywować, ponieważ teraz kiedy podjąłeś decyzję nadszedł czas żeby wziąć się za robotę.
To naprawdę bardzo ważny dzień nawet jeżeli masz wrażenie, że dużo nie zrobiłeś. Potrzebujesz zrozumieć co chcesz zrobić. Nie chcesz zacząć biznesu tylko po to żeby po dwóch miesiącach zorientować się, że jesteś w pułapce, bo to wcale nie to co chciałeś robić.

Dzień 2 – Przechodzimy do biznesu

Dzisiaj zaczniesz przeglądać wszystkie niesamowite możliwości i rodzaje lokalnych firm w Twojej okolicy żeby zobaczyć co Ciebie interesuje. Idź na dwugodzinny spacer po swoim mieście i rozglądaj się za wszystkimi firmami, które widzisz. Obserwuj mijające Ciebie samochody. Zobaczysz hydraulików, elektryków, budowlańców oraz usługi montażu klimatyzacji. Prawdopodobnie nigdy wcześniej nawet nie zdawałeś sobie sprawy ile tego jest. Zdecydowana większość to firmy zatrudniające 6-7 osób, prowadzone przez ludzi, którzy nie mają żadnego doświadczenia biznesowego – po prostu są dobrzy w tym co robią. Są to małe przedsiębiorstwa , ale mogą przynieść duże pieniądze. Zacznij robić notatki o firmach, które mijasz. Kiedy wrócisz do domu przejrzyj listę i wybierz 5 najbardziej atrakcyjnych dla Ciebie. Kiedy będziesz miał te listę wejdź na youtube i dowiedz się wszystkiego o branży. Jak działają, jakie mają cenniki itd. Na koniec zastanów się nad możliwościami. Te firmy działają w ten sposób nawet od lat 90 a tym posiadasz bezpłatny dostęp w Internecie to nieograniczonej wiedzy marketingowej i sprzedażowej. Jutro wybierzesz swoją niszę i zaczniesz działać.

Dzień 3 – Znajdź swoją niszę

Dzisiaj jest prawdopodobnie najważniejszy dzień ze wszystkich trzydziestu. Dzisiaj zdecydujesz się na niszę, której poświęcisz kolejne lata swojego życia. Wczoraj kiedy przeglądałeś 5 wybranych branż jest duża szansa, że jedna lub dwie spodobały Ci się bardziej niż inne. Nadszedł czas zdecydować się na tą jedną.
Kilka ważnych cech, które pomogą Ci w wyborze:
  • Nisza powinna mieć dobrą marżę – najlepiej powyżej 20%
  • Nie wymaga żadnych licencji
  • Nie wymaga od Ciebie ciągłego nadzoru i pracy w terenie
  • W najbliższej okolicy są już takie firmy i dobrze sobie radzą – jest to znak, że jest dużo biznesu do zrobienia
Jeżeli dalej ciężko Ci zdecydować wybierz tą która pozostawia otwarte możliwości na później. Na przykład ja prowadzę firmę sprzątającą, która pozwoliła mi rozwinąć usługi o czyszczenie okien i dywanów. Tak też zrobiłem. W ciągu najbliższych dni mogę spróbować innych rzeczy jeśli zechcę.

Jeżeli dalej nie jesteś pewien zapytaj znajomych (lub tutaj w komentarzu) na pewno bliscy pomogą Ci wybrać. Niezależnie od wszystkiego decyzje powinieneś podjąć dzisiaj. Jutro będzie ciekawie – przyjrzymy się lokalnej konkurencji i wykorzystamy ich słabe strony jako nasze mocne.

Dzień 4 – zbadajmy konkurencję

Dzisiaj będziemy badali konkurencje w okolicy. Będzie to szybka, ale potężna lekcja, ponieważ stworzy fundament Twojej marki i marketingu. W tej lekcji posłużę się przykładem firmy sprzątającej w stanie Waszyngton. Być może słyszałeś o analizie SWOT w szkole czy na studiach. Nie będziemy wypełniać tabelek tylko przeprowadzimy rzeczywistą analizę. SWOT w wersji quick and dirty.
Gotowy?
Wejdź na yelp.com albo google.com i wyszukaj frazę “firma sprzątająca stan waszyngton” teraz otwórz 10 najlepszych firm, które się wyświetliły i wejdź w opinie. Narazie zignoruj te z pięcioma gwiazdkami. Skup się na tych najgorszych. Zacznij notować dlaczego firma sprzątająca ma złe opinie. Może okazać się, że niektóre z najczęstszych powodów to:
  • Ludzie nie odbierają telefonów
  • Spóźniają się bez uprzedzenia
  • Zabrakło odpowiedniej komunikacji
  • Nie chcieli poprawić czegoś co źle wykonali
Zauważyłeś, że żaden z tych powodów nie jest czymś co odnosi się bezpośrednio do zlecenia? Wszystkie dotyczą obsługi Klienta. W tym jest całe piękno. Możesz wykonywać lepszą pracę w obsłudze. Wiele firm jest prowadzonych przez wspaniałych fachowców a ich słabym punktem jest praca z Klientem. To co możesz zrobić to wziąć 5 najgorszych opinii, które zapisałeś i zamienić je w mocne strony. Zbudujesz swoją markę mając fantastyczną obsługę, zawsze chętna do rozwiązania problemu. To fakt, że nie potrzebujesz 20 lat doświadczenia w sprzątaniu żeby mieć firmę sprzątającą. Wystarczy zatrudnić odpowiednich ludzi i zapewnić Klientom wspaniałe doświadczenie.
Traktuj Klienta jak na pokładzie pięciogwiazdkowego hotelu. Musisz dowiedzieć się co denerwuje Twoich potencjalnych Klientów i … po prostu tego nie robić.

Dzień 5: Klient biznesowy vs indywidualny

Kiedy wybrałeś już branżę to następnym krokiem jest wybór czy skupimy się na Kliencie biznesowym czy indywidualnym. Jest to naprawdę ważny krok, bo jeżeli zacząłbyś obie rzeczy na raz to szybko zorientowałbyś się, że proces marketingowy i sprzedażowy jest bardzo różny.
Chciałbym żebyś skupił się na jednym modelu przynajmniej w pierwszym roku działalności. Poświęć  trochę czasu na zastanowienie się od czego chcesz zacząć, ale moim zdaniem zdecydowanie lepiej zacząć od Klienta indywidualnego. Proces marketingowy i sprzedażowy jest zdecydowanie prostszy. To również mniejsze ryzyko trafienia na jednego dużego Klienta, który spóźnia się z płatnością.
Zastanówcie się nad tym poważnie.

To tyle na dzisiaj.
Jeżeli materiał wydaje się dla Ciebie interesujący lub masz wrażenie, że może komuś pomóc – przekaż go dalej.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *