Budżet domowy – excel jako narzędzie spełniania marzeń.

“Zrobić budżet to wskazać swoim pieniądzom, dokąd mają iść,zamiast się zastanawiać, gdzie się rozeszły”

John C. Maxwell

Każda przygoda zaczyna się od przekroczenia progu. Nie inaczej jest z procesem inwestowania oraz budowaniem wolności finansowej. Żeby dobrze zarządzać naszymi przychodami i gromadzić majątek musimy zwiększać różnicę pomiędzy naszymi przychodami i kosztami. Jeżeli chcemy do tego podejść poważnie powinniśmy skorzystać z praktyk zawodowców. Budżet jest to nic innego jak plan dochodów i wydatków w określonym czasie. Oczywiście rzeczywistość często się mija z planem, natomiast jeżeli wiemy w którym kierunku zmierzamy jest nam zdecydowanie łatwiej tam dotrzeć.

Czy prowadzenie budżetu jest łatwe?

Nie, nie jest. Mimo, że nie wymaga od nas wiele czasu, to wymaga zmiany nawyków oraz dyscypliny. Znam osoby, które prowadzą z powodzeniem swoje budżety przez kilka lat a sam byłem przykładem tego, że wielokrotnie za to się zabierałem, ale w chwilach słabości porzucałem ten pomysł. Na szczęście jest kilka sposobów na to żeby ułatwić sobie życie. Przede wszystkim dostępnych jest sporo narządzi ułatwiających raportowanie oraz prezentacje danych – od excela po zaawansowane kombajny zintegrowane z naszym rachunkiem bankowym. Warto również realizować płatności kartą dzięki temu nie mamy problemu ze zbieraniem paragonów a w sytuacji kiedy przez jakiś czas zapomnimy prowadzić budżetu możemy uzupełnić dane wstecz – wszystko mamy w swojej bankowości elektronicznej.

Jak prowadzić swój budżet?

Przede wszystkim musimy ustalić kategorie, którymi chcemy się posługiwać. Im bardziej szczegółowo je określimy tym łatwiej będzie nam analizować gdzie przepadły nasz pieniądze i optymalizować te pozycje. Trudniejsze będzie jednak wpisywanie i rozliczanie wydatków. Kategorie przychodów i kosztów z których ja aktualnie korzystam to:

  • Zakupy spożywcze
  • Rachunki i opłaty
  • Wydatki na dzieci
  • Samochód
  • Podróże
  • Jedzenie na mieście
  • Rozrywka
  • Dom
  • Sprzęty RTV i AGD
  • Opieka medyczna
  • Inne
  • Ubrania
  • Transport publiczny
  • Używki
  • Hobby
  • Rozwój i edukacja
  • Kredyt hipoteczny
  • Oszczędności
  • Prezenty i dobroczynność
  • Chemia
  • Wynagrodzenie
  • Inne

Kiedy mamy już określone kategorie – musimy ustalić jakie będą nasze przychody w kolejnym okresie rozliczeniowym. Dla większości z nas jest to dość proste – jeżeli otrzymujesz nieregularne wynagrodzenie ze względu na różną premię lub inną liczbę godzin – nie przejmuj się, ustal przychód na zasadzie średniej z ostatnich sześciu miesięcy. Kiedy już to określisz teraz czas przejść do trudniejszego zadania czyli oszacowania kosztów. W kolejnych miesiącach będzie Ci zdecydowanie łatwiej, bo będziesz miał już rzeczywisty wgląd w to na co przeznaczasz swoje pieniądze. Zacznij od największych kategorii (kredytu, rachunków, ile chcesz zaoszczędzić) a następnie rozpisz pozostałe pozycje. Istotnym jest żeby po zakończonym ćwiczeniu suma Twoich kosztów bilansowała się z sumą Twoich przychodów.

Kiedy wiesz ile planujesz zarobić i ile planujesz wydać. Wystarczy zapisywać swoje codzienne wydatki i przypisywać je do kategorii które wybierzesz. Po zakończonym miesiącu będziesz dysponował realnym stanem swoich finansów będzie to czas żeby podejmować dalsze decyzje.

Czy warto prowadzić budżet?

Warto – z własnego doświadczenia wiem, że w momencie kiedy planuje swoje wydatki i kontroluje gdzie wychodzą pieniądze to samo trzymanie ręki na pulsie zmniejsza moje wydatki o około 20%. Co więcej dzięki temu, że widziałem, gdzie ile wydaje byłem w stanie podjąć decyzje oszczędzające nawet kilkaset złotych w skali roku przy minimalnym wysiłku. Temat jest na pewno ważnym krokiem do naszej wolności finansowej i te kilka akapitów nie wyczerpuje tematu. Ta pigułka wiedzy na pewno wystarczy żeby zacząć kolejne kroki to już tylko kosmetyka.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *